De bewaring – Yael van der Wouden

De peer en de seks

Verslag 9 september 2024

Sylvana heeft deze ochtend nog het verhaal Het adres van Marga Minco gelezen. Dat is maar kort, Van der Wouden heeft er een heel boek voor nodig. Er komt veel langs deze middag: De titel De peer De seks De schrijfstijl Was de plot verrassend? Voor de meesten wel.

Het boek is in het Engels geschreven en vertaald naar het Nederlands. Het zit vol met vreemde uitdrukkingen, soms prachtig, soms schuurt het, soms is het onbegrijpelijk. In de Engelse versie zijn de namen niet vertaald. Dan mis je de betekenis, het verhaal met het servies met de hazen, de achternaam van Eva is de Haas. Waarom heeft ze hier voor gekozen?

De titel
‘Dus, was het nou een geschenk?’ vroeg Isabel. ‘Of had u hem in bewaring?’
Dit gaat over de ovenschaal. Het huis was niet in bewaring gegeven, maar verkocht. De moeder van Isabel zorgde overdreven goed voor de spullen, juist omdat het niet van haar was?
In het Nederlands, associeer je het woord met de gevangenis en de bank van lening., negatief dus. Het woord Safekeep is positiever, een kluis waarin iets veilig is.
Wat werd er nog meer bewaard? Geheimen, maagdelijkheid?

Vreemde vergelijkingen
In een interview zegt Yael: in dat water ben ik gaar gekookt.
Is dat creatief taalgebruik, of geleend uit het Engels of Ivriet?

Wangen als deegballetjes

Het is een prachtige meidag. De zon is zo zacht en alles staat in bloei en de lucht ruikt als een uitroepteken achter iets wat op het punt staat te gebeuren. Louis is aan het werk.

Vroeger moest ik nog vaak aan die kist denken, zoals je aan het stukje boterham denkt dat je op de grond hebt laten vallen, lang nadat je de rest al hebt opgegeten.

Wat staat hier eigenlijk? Is het lelijk of geniaal?

De peer
Een mooie peer op de cover. De peer als de verboden vrucht van Eva in het paradijs. Of is de verwijzing naar seks clichématig? Voor de één ligt het er dik bovenop, de ander is het niet eens opgevallen.

Haar armen dropen van het sap. Het was helemaal nat rond haar mond. Ze moest haar gezicht na afloop afspoelen boven de wasbak. De vlek die de vrucht op haar rok had achtergelaten bleef er de hele dag zitten, een kleverig gevoel tegen de rug van haar hand.

Isabel likte haar, slurpte als bij rijp fruit; ze at het vruchtvlees en de pitjes en het klokhuis, alles.

De seks
De seksscenes hebben we er nog eens op nagelezen.

‘Isabel kreunde – pakte Eva’s hand en duwde hem precies waar ze hem wilde hebben. Ze duwde zich omhoog, tegen Eva aan, kuste haar hard en trok haar naar zich toe. Beet in haar hals, in haar borst. ‘O,’ zei Eva, ‘ik…’ en ze kantelde naar Isabel toe, kromde zich naar haar toe. Isabel legde haar mond om een borst, over de stof heen, en zoog eraan. Ze klampte zich vast aan Eva, aan het soepele laagje vet over haar botten, op haar heupen. Ze wilde alles van haar tegelijk vasthouden, maar dat kon niet. Ze wilde grotere handen hebben, wilde haar omvatten, bedekken, behelzen – was water uit een lekke boot aan het scheppen.

Ze draaide hen samen om. Ze ging bovenop zitten. Raakte de zoom van Eva’s hemdje licht aan, een verzoek – en Eva zei: ‘Ja, ja, ja…’ en trok het uit. Nu was ze naakt. Lag ze naakt onder Isabel. Haar huid vol sproeten, rond haar schouders het donkerst. Rond het kuiltje van haar borstbeen, het verste plekje waar de zon nog bij kon. 

‘Eva’s vingers gleden langzaam over haar heen, streken steeds vlak langs de plek waar ze ze wilde voelen – erlangs, erlángs, nooit precies dáár. Ze kuste Isabel, probeerde haar stil te krijgen. ‘Sst, laat me, sst,’ zei ze, maar ze versnelde niet, duwde niet, drukte niet. Isabel trok aan het laken, dat scheurde. Eva lachte zachtjes tegen Isabels mond aan.’

Een greep uit de recensies:

  • Subliem debuut
  • Hartstochtelijk liefdesverhaal over verboden queer liefde met expliciete seksscenes, een beklemmende familiegeschiedenis over diep weggestopte oorlogstrauma’s en een historische roman met een collectieve boodschap.
  • Goed geschreven en verrassend
  • Te makkelijk, clichématig
  • Kort gezegd begint De bewaring best goed, maar wordt het steeds slechter, zodat het eindoordeel zal moeten zijn: het is een slecht boek.

Onze meningen zijn al net zo verschillend! Gemiddeld komen we toch op 3,5 ster.

Linda: 3 ***
Ik viel in slaap tijdens de seksscenes. Ik weet niet zo goed wat ik moeet denken van het boek. De wending was verrassend. Schokkend hoe er met de joden werd omgegaan na de oorlog.

Dat onderduikers soms veel geld moesten betalen was ons niet bekend. Schandalig.

Els is op Vlieland maar heeft een verslag gestuurd:: 3,5 ***
De schrijfstijl vond ik fijn. Het boek heeft mij van begin tot eind geboeid kunnen houden. In het begin tast je nog in het duister maar gaand weg kom je steeds meer te weten en dat maakte misschien ook wel dat ik door wilde lezen. Isabel vind ik in deel 1 onaangenaam bot en vervelend. Eigenlijk ongeloofwaardig. De plotselinge passie komt dan ook uit de lucht vallen. De inventarislijst vind ik leuk bedacht. In deel 1 maakt de achterdochtige Isabel de lijst, in deel 2 kan het haar niks meer schelen vanwege de verliefdheid en in deel 3 maakt het de drijfveren van Eva duidelijk.Leuk om in deel 3 het dagboek van Eva te lezen. Pijnlijk om te lezen hoe er na de oorlog met Joodse families om werd gegaan.  Het was over het algemeen een leuk boek om te lezen maar soms miste ik het complete beeld waardoor er een gevoel van vaagheid ontstond.

 Jeanette: 2,5*
Zeker in het begin vond ik het geen leuk boek. De seksscenes waren ingewikkeld, hoe zit het met die benen, van wie zijn die ledematen. De relatie met Eva zag ik wel aankomen. Maar dat eva in het huis had gewoond niet.

Bianca: 4,5****
Een heel bijzonder, aangrijpend boek. Ik heb maar twee kleine kritiekpuntjes. Ik vond het niet helemaal geloofwaardig hoe schoksgewijs Isabel ontdooide.
De liefdesscènes vind ik heel mooi geschreven, maar soms een beetje moeilijk te volgen of het helemaal klopte. Hoe dichter in het boek, hoe geweldiger ik het vond
Je voelde dat de passie niet te stuiten was, tussen die twee. Alles was ooit opgezet was, kwam weer terug, heel knap gedaan. Hoe er met joodse mensen na de oorlog werd omgegaan is heel mooi verwoord. Dat raakte me echt. Het einde was een beetje zoet, maar wel heel bevredigend. Kortom ik ben heel enthousiast over dit boek, heel mooi geschreven in prachtige taal!

Esther 3***
Het deed me denken aan het pulpgenre van vorige keer. De dagboekvorm was interessant. Leest Isabel dat of de lezer? Het einde vond ik zoetsappig.

Cecile: 4 ****
I
k vond het een fijn boek dat heel vlot weg las. Yael weet hoe ze de spanning erin moet houden. De scènes waarin de hoofdpersonen dichter bij elkaar komen zijn een beetje vreemd maar daardoor ook wel weer leuk. Tegelijk vond ik het boek een beetje kitscherig, zowel qua stijl als qua verhaal.  

Sylvana: 2**
De eerste 2 delen vond ik niet spannend. Wat communiceren die mensen raar met elkaar! Zinnen worden niet afgemaakt. Het rare aantrekken afstoten tussen Eva en Isabel begreep ik niet.

Als we ons zo ergeren aan de hoofdpersonen, dan heeft de schrijfster dat vakkundig gedaan. Iemand merkt op: juist omdat ze elkaar aantrekkelijk vinden, reageren ze zo heftig op elkaar.

Mandy: 3***
Ik las het boek op het strand van Mallorca. De seksscenes waren zeker spannend! De omstandigheden waarin je een boek leest zijn dus heel bepalend.
Isabel was een vervelend mens, als lezer vind ik dat niet prettig. Maar misschien was dit de opzet van de schrijfster? De inventarislijsten van Isabel én van Eva is een mooie vondst. De ontwikkeling vond ik niet geloofwaardig.

Loeki: 4****
Een bedwelmende en meeslepende roman waarin HET grote thema van ‘goed en fout’ in alles doordringt.

Janneke geeft 5*****
In het begin had ik veel twijfel over de stijl. Veel herhalingen en vreemde zinnen. Het schuurt, maar ik vind het geniaal. Yael heeft over alles nagedacht, het zijn geen slordigheden. Er zit ontzettend veel in. Zoals dat Hendrik met Sebastiaan mee gaat naar Parijs, als zijn moeder ziek is, als contrast met het wegblijven bij zijn eigen moeder.
Mooi hoe Isabel op zoek naar de waarheid gaat, zij wist het echt niet. Dat ze bij terugkomst eindelijk een gesprek heeft met Neelke en haar echt ziet.

Definitie van literatuur:
Een overtuigende stijl, een dwingende en interessante blik op de aard van de mens, originaliteit, sfeer, een eigen stem en thematiek.
Dat klopt hier helemaal!